17 Nisan 2014 Perşembe

KÖY ENSTİTÜLERİ





       Haritanın güzelliğine bakar mısınız? Anadolu'nun her köşesine, ihtiyaca göre, planlı bir şekilde yerleştirilmiş, ülkemizin dünya uygarlığına armağanı "Köy Enstitüleri".  Bu harita bana Ahmed Arif'in dizelerini çağrıştırıyor: 


      Beşikler vermişim Nuh'a
      Salıncaklar, hamaklar,
      Havva Ana'n dünkü çocuk sayılır, 
      Anadolu'yum ben,
      Tanıyor musun?

       AHMED ARİF

     
  

      Şöyle diyor Yaşar Kemal Köy Enstitüleri hakkında:
  
     "Cumhuriyet dönemiyle birlikte kültürümüze, dilimize dönmeyi öğrendik. Halkevleri ve Köy Enstitüleri'nin kurulması bize yardım etti. Bugünkü yeryüzünün eğitim düzeni düzen değil. Böyle bir düzen olmamalı. Bugünkü eğitimle barış da olmaz. Hiroşima'ya atom bombası atılmasını imzalayan ABD başkanı da bu okullardan gelmiştir. Bu okullar zulüm okullarıdır. Köy Enstitüleri dünyadaki en iyi başlangıçlardan biriydi. İnsanlık bir gün mecbur olacak, tutacak bu düzeni. Bu, gelecekte dünyayı gerçek insanlığa kavuşturacak tek düzendir. Bugün milyonlarca insan, açlıktan, bakımsızlıktan ölüyor. Ne halt ederlerse etsinler bu böyle devam edemeyecek ya da insanlık sona erecek. Bir gün, 'Bir Türk yazar bunu söyledi' diyecekler, edebiyatım umurumda değil, namusum umurumda."

                                                             
                                                                                 YAŞAR KEMAL


       Köy Enstitüleri'nin mimarı İsmail Hakkı Tonguç'un şu sözleri enstitülerdeki eğitimin niteliği hakkında fikir veriyor:

      "Aydınları serbest okuma alışkanlığı kazanamayan toplumlarda, fikir hayatı canlanamaz. Toplumun en önemli işleri kanılarını saklayan, esen rüzgara göre fikir değiştiren kişilerin elinde kalır. Bu gibileri asla adam olamazlar."



                                                                            İSMAİL HAKKI TONGUÇ

      
       

       Eğitimci ve yazar Bahattin Fırtına tamamlıyor bu haklı sözleri:

     "Bu gibi nedenlerle Köy Enstitüleri'nde önem verilen bir uğraştı serbest okuma; aş, ekmek gibi doğal bir gereksinimdi kitap."


      Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun Köy Enstitüleri ile ilgili anısıdır:

    "Okulun hayvanlarını barındıran ahırda bir çocuk gördüm. Gece nöbeti ona düşmüş. Elinde kitap vardı, dalmıştı. Shakespeare okuyordu. Okuduğunu nasıl kavradığını, ertesi gün oynadıkları piyeste gördük."




                                                                           BEDRİ RAHMİ EYÜBOĞLU


      Eğitimin önemini ve nasıl olması gerektiğini ise Fakir Baykurt'un "Şamar Oğlanları" kitabından okuyalım:

     "Eğitimi toplum ve ülkenin bütün sorunlarıyla bir arada, ekonomisi, politikası, savunması, sağlığı, maliyesi, madeni, petrolü, her şeyiyle yan yana düşünmek, onun amaçlarını, kurumlarını, plan ve programlarını toplum ve ülkenin temel sorunlarına bakarak düzenlemek gerekir.
      Ulusal eğitim, ulus gereksinmelerine cevap veren, ulusun kendi eğitimcileri eliyle düzenlenmiş, programları, kaynakları ve yönetimi yerli olan eğitimdir."




                                                                                  FAKİR BAYKURT
                                                                               


                       Sadece iki bakanlığın adının başında "milli" ibaresi vardır: "Milli" Eğitim, "Milli" Savunma!


                                                                                        Merhaba!
                                                                         

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder